Czy można pospawać pękniętą skrzynię biegów?

Pęknięta skrzynia biegów od Skody Octavii 2.0 TDI.

Pęknięcie powodujące wyciek oleju, powstałe najprawdopodobniej w wyniku najechania na kamień, próg zwalniający.

Zaspawana miska olejowa.

Widać dokładnie miejsce ubytku i łatkę z blachy aluminiowej

Taka naprawa zapewnia długotrwałe prawidłowe działanie

Co z tym zrobić?

Najczęstsze usterki

Autor:

inż. Kamil Paluch

www.uslugispawalnicze.jimdo.com

 

Bardzo często zgłaszają się do nas klienci z pęknietymi obudowami aluminiowymi skrzyń biegów, misek olejowych, alternatorów.

Na forach internetowych można znaleźć setki jeśli nie tysiące postów typu

"Pęknięta obudowa skrzyni Citroen C4"

"Czy opłaca się kleić skrzynię biegów"

"Pomocy, pęknięta miska olejowa!"

 

Są to najbardziej narażone obudowy w konstrukcji samochodu, ponieważ często zdarza się iż najeżdżamy nimi na kamień, próg zwalniający, korzeń lub inne elementy wystające ponad drogę.

Częstymi awariami są też pęknięcia uchwytów w wyniki kolizji. Nagminną praktyką handlarzy jest "przyklejenie" uchwytu tylko pod sprzedaż, lub zaklejenie pęknięcia nawet poxiliną. Takim samochodem przejedziesz kilkaset kilometrów po czym skrzynia przestanie działać wyniku przemieszczenia lub zacznie z niej cieknąć oleju.

Możliwe naprawy

Pęknięcie bez ubytku

Najlepszym rodzajem naprawy będzie pospawanie pękniętej obudowy.

Obudowę spawa się metodą TIG, elektrodą wolframową nietopliwą, prądem przemiennym.

Brzegi pęknięcia należy dokładnie odtłuścić np. rozpuszczalnikiem nitro. Następnie trzeba oczyścić je z zabrudzeń, zeszlifować warstwę tlenku na aluminium. Tak obrobione pęknięcie spawamy z naddatkiem materiału.

Taka naprawa zapewni długotrwałą naprawę bez wyciekania płynów i możliwości ponownego pęknięcia.

Koszt takiej naprawy to około 40zł, gdzie nowa skrzynia biegów kosztuje kilka tysięcy a używana kilkaset złotych. Niestety nie wiemy w jakim jest stanie i kupujemy kota w worku.

 

Inne naprawy typu zaklejanie specjalnymi masami też są skuteczne, ale dla handlarzy.

Samochód przejedzie kilkaset może kilka tysięcy kilometrów a potem nastąpi awaria.

 

Dziura w obudowie

W przypadku dziury w obudowie naprawa także jest prosta. Taka awaria najczęściej zdarza się w miskach olejowych.

W tym przypadku należy oczyścić i odtłuścić miejsce spawania, dopasować odpowiednią łatkę z blachy aluminiowej podobnej grubości jak obudowa.

Łatkę wspawuje w otwór, szlifujemy i naprawa jest skończona.

Koszt takiej naprawy to około 30zł

Pęknięty uchwyt, mocowanie

Tak samo jak w przypadku innych awarii jest ona do naprawy za pomocą spawania oczyszczamy dokładnie elementy spawane.

W przypadku uchwytów ważne jest wspawanie ich dokładnie w miejsce z których zostały oderwane. Bez tego skrzynia czy alternator będzie przesunięty od osi obrotu co będzie skutkowało szybkim zużywaniem się łożysk i innych części mechanicznych.

Elementy należy dokładnie ustawić za pomocą ściągów.

Koszt naprawy to około 40zł

 

Pospawanie skrzyni, miski czy innej obudowy jest naprawą trwałą i nieinwazyjną.

Dobrze wykonane zapewnia działanie mechanizmu na dziesiątki tysięcy kilometrów.

Warto to rozważyć jako alternatywę do kupowania części używanych.

Gdzie spawać?

W Polsce istnieją zakłady w których można pospawać takie części samochodowe po wymontowaniu przez mechanika.

Nie jest ich dużo jednak można dopytać mechaników gdyż często współpracują z nimi.

 

My, jako zakład J&W Paluch także oferujemy takie usługi w okolicach Warszawy, jest możliwość współpracy wysyłkowej.

Mamy na koncie kilkaset pospawanych obudów maszyn i mechanizmów samochodowych.

Współpracujemy z kilkoma zakładamy mechanicznymi.

Zapraszamy do kontaktu.