Jak spawać nierdzewkę TIGiem?

Autor:

inż. Kamil Paluch

www.uslugispwalnicze.jimdo.com

 

Podstawy

Spawanie nierdzewki TIGiem jest dość wymagające jednak każdy po krótkim spraktykowaniu może dać radę z prostymi elementami.
Po pierwsze, stal nierdzewną spawamy metodą TIG w osłonie argonu. Powierznie spawane muszą być dokładnie osuszone, odtłuszczone i wolne od zabrudzeń, każda niedoskonałość na powierzchni powoduje złe układanie się spoiny, powstawanie kraterów. Te zasady są wspólne dla wszystkich metod spawania
Po drugie elementy muszą do siebie ściśle przylegać, szpara nie może przekraczać 1-2. Oczywiście taką szparę da się zaspawać TIGiem jednak wymaga to dużego doświadczenia.

 

spaw nierdzewny

Prawidłowo wykonany spaw na stali nierdzewnej.

Brak nieciągłości, brak kraterów. Odstępy między kolejnymi dodaniami materiału równe.

 

 

Parametry spawania

Podstawowe parametry spawania to:

Natężenie prądu 5A-300A

Przepływ gazu 5-20 l/min

Rodzaj prądu stały-zmienny

Post time 0-5s (wydłuzony czas wypływu gazu)

 

Typ elektrody

Wybór elektrody jest bardzo ważny, gdyż nawet przy dobrze ustawionych parametrach zła elektroda może zepsuć nam cały spaw, i szybko się poddamy gdy nie będzie nam on wychodził.

elektrody do spawania nierdzewki

Do podstawowego spawania używamy dwóch elektrod

Czerwona- stal nierdzewna

Zielona- aluminium

Opis

 

Stal nierdzewną spawamy prądem stałym, elektrodą nietopliwą wolframową. Elektroda musi być dobrze zaostrzona, najlepiej aby kierunek ostrzenia był do czubka elektrody, wtedy łuk jest bardziej stabilny. Prąd dobieramy w zależności od grubości spawanych elementów. W przypadku elementów o ściance grubości 2mm prąd optymalny to od 70A do 100A. Najlepiej przed spawaniem właściwego elementu spróbować pospawać elementy o tej samej grubości na próbę, i dobrać najlepszy prąd.Wypływ argonu 12-15 l/min.

 

Spawy kładziemy najpierw punktowo w kilku miejscach, tak aby uniknąć ściągania, po czym pogrubiamy spawy/dajemy nowe grubsze/spawamy na całej długości. W przypadku np. przyspawywania rury do blachy, spawy punktowe należy dawać przeciwlegle, w kolejności 0, 180, 90, 270 w metodzie krzyżowej (liczby to stopnie punktów na okręgu w których kładziemy spaw) lub 0, 180, 60, 240, 120 300.


Nierdzewka jest bardzo podatna na przegrzanie, zwłaszcza przy spawaniu blach, dlatego kolejne spawy należy robić w odstępie czasowym, tak aby dać materiałowi czas na ostygnięcie, inaczej blacha bardzo mocno się powykrzywia.


Spawy można robić z dodawaniem drutu lub bez. Drugi przypadek jest możliwy tylko gdy elementy ściśle do siebie przylegają, i spoina nie musi wytrzymywać dużych obciążeń. Spoina jest wtedy estetyczniejsza, wprawiony spawacz potrafi położyć ją tak że praktycznie nie widać że coś w tym miejscu było spawane. Gdy elementy nie przylegają ściśle lub od spawu wymagana jest wytrzymałość na obciążenia/skręcanie/ścinanie należy dodać drut. Grubość drutu także jest zależna od grubośći elementów spawanych, co też najlepiej spraktykować przy spawie próbnym. Do elementów grubości 2mm idealny jest drut 0,7mm.

 

 

W następnym artykule obróbka spawów :)

 

Jeśli artykuł okazał się pomocny proszę o komentarz i lajka po prawej stronie.

 

W komentarzach można zostawiać pytania, na pewno na nie odpowiem.

 

 

Write a comment

Comments: 10
  • #1

    Seweryn Zieliński (Friday, 20 January 2017 21:25)

    Dziekuje za podanie techniki , bardzo ciezko jest znalesc takie zagadnienia. pozdrawiam

  • #2

    ws (Sunday, 25 March 2018 15:57)

    super Dzięki

  • #3

    Michał (Wednesday, 09 May 2018 12:58)

    No w końcu trafiłem na coś po polsku i wytłumaczone krok po kroku. Dzięki wielkie

  • #4

    Izabela (Wednesday, 16 May 2018 10:25)

    Przeczytane, zapamiętane, na pewno się przyda, dzięki :)

  • #5

    mciek (Thursday, 24 May 2018 00:49)

    zajebiste dzieki

  • #6

    Adam (Tuesday, 05 June 2018 11:11)

    Super dzięki

  • #7

    Max (Friday, 15 June 2018 08:14)

    Przydało się pozdrawiam

  • #8

    3lataPoKursach (Wednesday, 04 July 2018 07:21)

    Dawno nie spawalem, po przeczytaniu artykułu coś zaczęło switac w głowie :)

  • #9

    Grześ (Wednesday, 08 August 2018 19:09)

    A mi wciąż nie idzie. Rura o ściance 2mm, oczyszczona i odtłuszczona. Początkowy gaz 1s, prąd 85A, post 3s. Elektroda 2,4 czerwona ostrzonych jak w opisie i robią się przekopy krawędzi, przegrzania, drut podaję, to wytapia na wylot!!! Oddam chyba sprzęt i mam gdzieś te przygodę!!!

  • #10

    kapuściany łeb (Thursday, 16 August 2018 19:15)

    nareszcie wiem co i jak w nierdzewce dzięki wielkie